Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Działania kierownika jednostki sektora finansów publicznych wobec jej pracowników – m.in. wyznaczanie im obowiązków, nadzorowanie ich pracy i egzekwowanie odpowiedzialności za naruszenia – przewidują nie tylko pragmatyki służbowe, ale też kodeks pracy. Na podstawie jego przepisów kierownik wymaga od pracowników m.in. poddania się okresowym badaniom lekarskim, stosuje kary dyscyplinujące, reaguje na sytuacje naruszenia dobrego imienia jednostki czy zarzuty mobbingu lub dyskryminacji.
W trakcie szkolenia prowadzący omówi zagadnienia z zakresu prawa pracy najistotniejsze dla kierownika jednostki sektora publicznego. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób organizować proces i czas pracy podwładnych, by nie mieć problemu np. z terminowym wykorzystaniem przez nich urlopów wypoczynkowych, w jaki sposób zgodnie z prawem nadzorować pracę podwładnych i kiedy można sięgnąć po ostateczny środek dyscyplinujący, czyli rozwiązanie umowy o pracę.
Szkolenie skierowane jest do średniej i wyższej kadry kierowniczej w jednostkach sektora finansów publicznych, która chce zdobyć i pogłębić wiedzę na temat właściwego stosowania kodeksu pracy w stosunkach zatrudnienia w jsfp. Szkolenie będzie miało charakter praktyczny, uwzględniający specyfikę jednostek i występujące w nich problemy.
1. Odpowiedzialność porządkowa jako podstawowa forma dyscyplinowania pracowników:
a. rodzaje kar porządkowych,
b. źródła odpowiedzialności porządkowej,
c. przesłanki materialne zastosowania kar,
d. przesłanki formalne zastosowania kar porządkowych,
e. prawa i obowiązki stron stosunku pracy jako podstawa nałożenia kar porządkowych,
f. terminy stosowania kar porządkowych,
g. osoby uprawnione,
h. osoby objęte odpowiedzialności pracowniczą,
i. przykłady działań i zaniechań pracowniczych będące podstawą stosowania kar porządkowych, z uwzględnieniem porządku i organizacji pracy, w tym usprawiedliwiania nieobecności, potwierdzania przybycia do pracy,
j. kumulatywne łączenie odpowiedzialności porządkowej z ograniczeniem lub pozbawieniem premii/nagrody,
k. kumulatywne łączenie odpowiedzialności porządkowej z rozwiązaniem stosunku pracy.
2. Ochrona dobrego imienia pracodawcy jako szczególna potrzeba pracodawcy w nowych warunkach społecznych.
3. Pojęcia mobbingu i dyskryminacji w kontekście działań kierowniczych wobec pracowników. Realizowanie funkcji kierowniczych a ewentualne zarzuty mobbingowe: polecenia nieadekwatne do powierzonej pracy, sprzeczne lub niemożliwe do wykonania.
4. Realizowanie uprawnień kierowniczych wobec podwładnych:
a. organizowanie procesu pracy,
b. wydawanie poleceń służbowych: jakie polecenia są zgodne z prawem i dopuszczalne,
c. sankcje za niewykonanie poleceń służbowych lub ich nienależyte niewykonanie,
d. organizowanie czasu pracy,
e. uwzględnienie dopuszczalności wydawania polecenia pracy w godzinach nadliczbowych i ponadwymiarowych ze wskazaniem przypadków prawnie niedopuszczalnych,
f. wykorzystywanie urlopów wypoczynkowych,
g. wydawanie poleceń służbowych z uwzględnieniem dbałości o szacunek pracownika i godność,
h. sposób kontroli wykonania polecenia służbowego,
i. typowanie pracowników do podwyżek i nagród, na szkolenia i awanse a zarzuty dyskryminacyjne,
j. kontrolowanie pracownika jako przejaw podporządkowania w stosunku pracy,
k. dopuszczalność krytyki pracownika jako wskazanie błędów w wykonywanej pracy – sposób prowadzenia krytyki, ramy prawne i organizacyjne,
l. działania nadzorujące – kontrola i zwrócenie uwagi pracownikowi – z uwzględnieniem obowiązku przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji,
m. sankcje przewidziane przez prawo wobec kierowników: wykroczeniowe, karne i odszkodowawcze.
5. Rozwiązywanie umów o pracę jako ostateczny środek dyscyplinujący pracowników:
a. przesłanki rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem,
b. przypadki obligujące pracodawcę do wskazania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę,
c. rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem jako podstawowy sposób zakończenia trwania zatrudnienia,
d. przyczyny uzasadniające wypowiedzenie stosunku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku sądowego,
e. przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.